باشگاه فرهنگی ورزشی توحید

باشگاه جودو ( پایگاه قهرمانی جودو کرج ) 柔道 JUDO

باشگاه فرهنگی ورزشی توحید

باشگاه جودو ( پایگاه قهرمانی جودو کرج ) 柔道 JUDO

انواع کاتای جودو

کاتا (به ژاپنی : 型 یا 形) به معنای فرم واژه‌ای ژاپنی است , به مجموعه حرکات از پیش طراحی شده‌ای گفته می‌شود که می‌تواند به طور انفرادی یا گروهی انجام شود.

کاتا در بسیاری از هنرهای ژاپنی همچون برخی انواع تئاتر (کابوکی) و یا مراسم تهیه چای (چادو) استفاده می‌شود. اما شهرت آن بیشتر به دلیل اهمیت بسیار زیادی ا‌ست که در هنرهای رزمی ژاپنی و اوکیناوایی مانند آیکیدو ، جودو ، کندو  و  کاراته دو به کار می‌رود. دارد. کاتا در اکثر

در بسیاری از هنرهای رزمی چینی و کره‌ای دیگر نیز تمرین مشابهی انجام می‌شود که البته با کلمات چینی و  کره ای نامیده می‌شوند.

این سبک از جودو مربوط میشود به الگوهای جمله و دفاع در جودو که توسط اشخاص باتجربه در جودو معمولا اجرا میگردد که در حال حاضر برای ارتقا درجه در جودو نیز استفاده می شود و البته در تورنمنت ها هم بخش خاصی از مسابقات محسوب می شود . در این سبک باید تمامی فنون به کامل ترین و صحیح ترین شکل خود اجرا گردند و از طرف دیگر برای حفظ سنن باستانی ژآپنی فنون مختلف که در اصول اساسی جودو در رندوری یا مسابقه ممنوع میباشد حفظ شده است که برای هرچه حرفه ایی تر و اشناتر کردن شخص جودوکار با دنیای واقعی آموزش داده میشود و به نوعی اموزش فلسفه اساسی جودو میباشد در زمانیکه در مبازرات یا مسابقات اجرای برخی تکنیکها ممنوع میباشد.
در سبک کاتا جودو چندین و چند فرم وجود دارد که تنها 7 فرم مورده تائید کودوکان (مدرسه اصلی جودو) میباشد که ما برخی از انها را نام میبریم.


کاتای پرتابی: NAGE-NO-KATA

کاتای کنترلی و گلاویزی: KATAME-NO-KATA
کاتای تصمیم گیری: KIME-NO-KATA
کاتای ملایمت: JU-NO-KATA
کاتای دفاع شخصی: KODOKAN GOSHIN-JUTSU-KATA
کاتای 5 گانه: ITSUTSU-NO-KATA
کاتای سنتی: KOSHIKI-NO-KATA
کاتای ملی (حداکثر کارایی قدرت فیزیکی): SEIRYOKU-ZENYO-KOKUMIN-TAIIKU-NO-KATA



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد